Úvodný text

obr. 1

Stredná odborná škola strojnícka v Považskej Bystrici vstúpila do školského roka 2016/2017 so zámerom realizácie projektu odbornej praxe žiakov v zahraničí v rámci programu Erasmus+. Prvým krokom realizácie tohto zámeru bolo schválenie projektu „Rozvoj odborného anglického jazyka na SOŠ strojníckej“ (2016-1-SK01-KA101-022194) v školskom roku 2015/2016, ktorý škole otvoril dvere do sveta vzdelávania v zahraničí s cieľom rozšíriť všeobecný anglický jazyk o odbornú časť, zameranú na strojárske a elektrotechnické odbory. Ako logické pokračovanie tohto projektu považujeme vytvorenie podmienok pre realizáciu nového projektu, zameraného na prípravu žiakov na odbornú prax v zahraničí v strojárskych a elektrotechnických odboroch, na ktorom v súčasnosti intenzívne pracujeme a sme vo fáze pred jeho podaním v tomto programovom období. Ako škola si kladieme otázku, ako všeobecne vstúpiť do fázy prípravy žiakov pre projekt odbornej praxe v zahraničí  s cieľom prispôsobiť a lepšie sprístupniť vyučovanie anglického jazyka žiakom podľa ich vzdelávacích potrieb, tak aby mali rovnakú šancu pre splnenie kritérií výberu účastníkov projektu. Štandardné vyučovanie anglického jazyka je často obmedzené len na potreby intaktných žiakov, má problémy ponúknuť rovnakú možnosť vzdelávania aj žiakom so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami. Zo strany školy je pri príprave žiakov na projekty európskych mobilít, o ktoré sa snažíme, potrebné vyvíjať aktivity podporujúce inkluzívne vyučovanie anglického jazyka, ktoré vyhovuje všetkým typom žiakov podľa ich vzdelávacích schopností. Jedným zo spôsobov ako takéto inkluzívne vzdelávanie dosiahnuť je kombinované vyučovanie, známe pod názvom „Blended Learning“, ktoré spája prvky štandardného vyučovania intaktných žiakov s elektronickou podporou vyučovania žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami a umožňuje súčasné vzdelávanie oboch skupín žiakov. Naša odborná škola je pomerne dobre vybavená modernou didaktickou technikou, ktorá je vhodná pre uplatnenie metódy kombinovaného vyučovania. Problémom je ale nedostatočná skúsenosť ako aj chýbajúce vedomosti učiteľov anglického jazyka s aplikovaním tejto metódy vyučovania, ako aj chýbajúce prehĺbenie si praktických zručností o spôsoboch vyučovania žiakov s vývinovými poruchami učenia.
Vytvorenie a zabezpečenie inkluzívneho modelu prípravy žiakov v anglickom jazyku je jednou z podmienok naplnenia  Európskeho plánu rozvoja školy. Stredná odborná škola ako vzdelávacia inštitúcia spolu so svojimi učiteľmi hľadá možnosti inovácie vyučovania anglického jazyka, tak aby bolo v súlade s trendmi v oblasti jazykového vzdelávania na úrovni európskych vzdelávacích štruktúr, ktoré dávajú pri vyučovaní anglického jazyka do popredia žiaka spolu s jeho špecifickými vzdelávacími potrebami. Inkluzívne vyučovanie anglického jazyka otvára dvere na zmenu odbornej školy  z pohľadu internacionalizácie školy v rámci vytvorenia siete partnerských inštitúcií v budúcich projektoch financovaných Európskou úniou. Škola  chce prispieť k rozvoju multikultúrnej a multijazyčnej Európy rozvojom schopností všetkých svojich žiakov, ktorí sú schopní sa v nej pohybovať a komunikovať pri uplatnení svojich schopností v rámci  jednotného európskeho trhu práce.
Škola má za cieľ v školskom roku 2017/2018 vyslať žiakov školy na zahraničné pracovné stáže a z tohto dôvodu potrebuje nastaviť vysokú kvalitu projektovej prípravy v cudzích jazykov, v ktorej budú mať rovnaké šance aj žiaci so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami – dyslektici, dysgrafici, dysortografici ako aj žiaci s poruchami aktivity a pozornosti, ktorí tvoria 12,3 % z celkového počtu žiakov školy.

Spracoval: Mgr. Ján Šajtlava


Kalendár podujatí

Predchádzajúci mesiac Marec 2025 Nasledujúci mesiac
Po Ut St Št Pi So Ne
  1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31